به نام او برای او به یاداو
همانطور که استحضاردارید دربحبوحه انتخابات 88 وحتی بعد ازآن یک بحث تکنیکی ونرمی داشت شکل می گرفت که اوایل در پرده موضوع انتخابات پنهان بود ولی با گذشت زمان این پرده اندک اندک برداشته شد وآن تئوری ونظریه ولایت فقیه بود.شروع کردم به تحقیق (واین باعث شد که روی آن خیلی وقت بگذارم .پیرامونم انواع سوالات وشبهات وگاها هم توهین هایی که نتنها به موضوع ولایت فقیه بلکه به مبتکرطرح و شخص دلسوز جامعه- که چه کسی واقعا متوجه مظلومیت ایشان بود- گوشم راپر کرده بود)تاجواب راسخ ومحکمی به همه بدهم.اینرا هم بگویم که من دیدگاههای افرادی مثل گنجی راهم خواندم واقعا میطلبیددرتوان خودم کاری بکنم .ازحاشیه چینی اجازه بدهیدخارج شوم وبروم سراغ اصل مطلب .قصددارم خلاصه تحقیقاتم رادر قالب سوال وپاسخ دروبلاگ قراردهم تادیگران هم مستفیذ شوند. ضمنا ازپیشنهادات شما استفاده می شود، شک نکنید!قسمت اول- سوال اول:
سوال 1:تفاوت ولایت فقیه با حکومت استبدادی ،فردی و پادشاهی چیست؟
ولایت مطلقه فقیه که امام مطرح کردند قربانی شباهت لفظی باکلمه حکوت فردی شده ،آنچه درعلوم سیاسی وجوددارد،حکومت هاتقسیم می شوند به مطلقه ومشروطه .حکومت مشروطه دربرابر حکومت مطلقه فردی قرارمی گیرد،حکومت مطلقه فردی حکومتی است که یک کسی درراس حاکمیت است هرکاری که دلش می خواهد می کند هرطوردلش می خواهدتصمیم می گیردهرچه آن خسروکند شیرین کند یابود(ببخشید شاعر نیستم)هیچ ملاکی خارج ازاین فردوجودنداردکه شماآنراباآن ملاک ها بسنجید ،آنجا درست تصمیم گرفتیتدیاغلط یاچراتصمیم گرفتید ،نه ممکن است توضیح دادن نه لازم است، حکومتی که یک شخصی ،حزبی برجامعه حکوت می کند باقدرت مطلقه بایک اوتولیته ای که اصلا به هیچ وجه ترک برنمی داردوهیچ الزامی والتزامی ندارندکه پاسخ بدهندبه سوالات ،هیچ نظارت مطلقا باهیچ معیاری لازم نیست رعایت شود این حکومت قطعا درتفکرشیعه وفقهای شیعه حکومت طاغوت دانسته می شود.این حکومتی است که به آن حکومت جور میگویند درباب این حکومت نتنها بیعت کردن وهمکاری کردن وتقویت چنین حکومتی جایزنیست وحرام است مبارزه کردن باهمچنین حکومتی واجب است اگرحکومتی باشد که به نام دین یاغیردین کسی یاحزبی یاباندی برجامعه حکومت می کنند ملاکی برای تصمیم گیریها یشان ندارند یعنی هیچ ضابطه ودکترین جهت تطابق وجودنداردیک چنین چیزی ازاول درتفکرشیعه نبوده وموافق نیست این همان حکومت جوری است که دربالاگفته شدبرای اینکه بفهمید شیعه چقدرحساسیت داشته به مسئله آن،داستانی به نظرم آمد: شتربانی که درزمان امام معصوم علیه السلام بود- جمالی- که شترهایش رابه هارون کرایه داده بودکه امام فرمودند: که فلانی، دلت می خواهد این خلیفه ازسفرسالم برمی گرددوقتیکه ازحج برگردد، تاشترهایت رابه شما برگرداند گفت: آره می خواهم زنده بماند این حاکم. گفت: اگرهمین مقدارراضی به زنده ماندن یک حاکم مستبدی که به دلخواه خودش برمردم حکومت می کند به همین مقدار زمان تاکه برگرددوشترهایت راپس دهدهمین مقدارته دلت راضی باشد که اوبرگردد وبه حاکمیت واستبدادش ادامه بدهدبااودرقیامت دریک صف محشورمی شویدتوجزءباند هستیدازمقربین اقتداراوهستی، یادریک روایت دیگرفرمودند: می دانید کمک کردن به چنین دستگاهی چقدرتفکرشیعه حساسیت دارد،اگربه اندازهای که درمرکب اش لیقه بگذاریدخلاصه اینکه جوهربه خودنویس بگذاری که اوباآن حکمی بنویسد همین مقداراگرکمکی بکنی به دستگاه حاکمیت این چنینی، فرمودند:که توجزءاعوان ودستهای آن ظلمه ای جز آن باند. پس حکومتی ضد تفکرشیعه است. ولایت فقیه درست درنقطه مقابل حکومت استبدادی است .ولایت یقینا درمقابل سلطنت است به معنای اصطلاحی. سلطنت یعنی آن فردهرکاری بخواهد می کند اما ولایت فقیه:امام دربحث ولایت فقیه که درنجف شروع کردند ،نظریه خودرانوشتند ومانی فست نیروهای حزب الهی شد، درداخل کشور تابه انقلاب 57، ولی فقیه که درراس حکومته این چنین تعریف کردند، این(ولایت فقیه) نتنها درحریم امورعمومی، اجتماع وحکومت حتی درحوزه حریم خصوصی درخلاف قوانین وشریعت وعدالت عمل کندمشروعیت ندارد به عبارتی معصیت شخصی، فساد شخصی حتی اگراینهاهم داشته باشدحق حکومت برمردم را نخواهدداشت. امام -رضی الله عنه- درآنجایکی ازگناهان رایج راکه همه عادی تلقی می کنند مثال می زند. می گوید :اگربه نامحرم نگاه کند به قصد تلزل جنسی- این ربطی به عدالت اجتماعی ندارد-همین مقداراین رابکندساقط است وحق ولایت جامعه راندارداین سختگیریهایی که شیعه دارددرمورد حاکمیت چه برسدبه مباحث اموال وبیت المال مسلمین که ذره ای اختیارندارد،گفتمان شیعه درموردحکومت اینه، هیچ حاکمی به اندازه ای که شیعه می گویددست اش بسته نیست برای اینکه می گویدنه درحوزه عمومی وحتی درحوزه خصوصی حق نداریدحرفی وعملی خلاف شرع بزنید وانجام دهید.کل قوانینی که درمورد حکومت درنظام های لائیک است اینقدرسخت گیر نیست به عنوان مثال: درانتخابات ریاست جمهوری امریکاشرطی که میاورند برای اینکه چه کسی صلاحیت دارد برای ریاست جمهوری: آنکه طرف دائم الخمرنباشد، سابقه حبس جنایی هم نداشته باشد. اصلااینها درتفکرشیعه جزءابتدایی هاست درتفکر شیعه می گوید اگر حاکمی اطلاع پیدا کند که جایی درخلاف شیعه اتفاق می افتد ونگیرد وبتواند بگیردونگیرد مشکل مشروعیت پیدامی کند می گویداگرسطح زندگی ولی فقیه اززندگی متوسط مردم بالاتر باشدمشکل مشروعیت پیدا می کند ولی فقیه همان امام معصوم علیه السلام است.امیرالمومنین(علیه السلام)امام وصی(1) وقتی به خلافت رسیدند دراولین سخنرانی هایشان این عبارت رادارندفرمودند:ای مردم ببینید من دارم چگونه وارد دارالحکومت می شوم وقتی که دیدید ازحکومت آمدم بیرون یا بیرونم کردندازحکومت- بغیررحلتی وراحلتی- وضعیت شخصی حکومت من بغیر متعارفی فرق کرده است بدانید که- واناخائن- یعنی به مردم می گوید نظارت کنید برزندگی من این تعبیرچه کسی است امام علی بن ابیطالب که گفت قصه شما دروغ بود، قصه علی بن ابیطالب علیه السلام راست بود این کسی است که پیامبرصلی الله علیه وآله فرمودند درشب معراج جبرئیل باصدای علیه السلام بامن حرف می زد کسی که پیامبرصلی الله علیه وآله درجنگ احزاب گفت چیزی که ازحضرت علی علیه السلام می دانم اگربگویم می ترسم آن برخوردی که باحضرت عیسی بن مریم علیه السلام کردید ونسبت خدایی دادند به علی علیه السلام هم بدهند بنابراین نمی گویم علی علیه السلام که پیامبرصلی الله علیه وآله وقتی مکه فتح شد به علی علیه السلام گفت بت های خانه کعبه رابیاندازیک همچنین انسان استثنایی که عصاره خلقت است همچنین شخصی میگوید- واناخائن- ای مردم نظارت کنید -لقد ولی ابی وماوعداجورها واجورها-درتمام زمان حکومت یک آجرروی خانه اش نگذاشت یک آجرروی آجرنگذاشت کسی بود که گفت من شب چطورآرام بخوابم منکه احتمال میدهم امروزگوشه ای درمملکت اسلامی خانواده ای گرسنه است. اینه حکومت دینی، وقتی امام معصوم علیه السلام این است، تکلیف ولی فقیه وولایت فقیه معلوم است – شرایط حاکمیت دراسلام ازتمام نظامات سیاسی بسته تره، گرفتی بسته تره .اتمام قسمت اول
1:وصی ازالقاب حضرت علی علیه السلام است، حضرت علی علیه السلام درحادثه غدیرخم القاب زیادی راازپیامبرصلی الله علیه وآله گرفتند، ازجمله وصی، که دشمنان اسلام ازخلفای بنی امیه تا به حال سعی درازبین بردن آن دارند. حال وصی یعنی چه :هرآنچه که پیامبر صلی الله علیه وآله بود برای شما هم هست.
تذکر: دراسامی ائمه مخفف ننویسید-منظورم به جای علیه السلام ننویسید ع – اثرعلیه السلام چیز دیگری است.قسمت دوم: مطلقه پس چیه؟
زمان :اگرزنده بودیم 9/ 6/ 89 سه شنبه